Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Opolskiej

  • Strefa narzeczonych
    • Krok po kroku do ślubu
    • Przygotowanie do małżeństwa
      • Nauki ogólne
        • Mapa i terminy nauk
        • Katechezy dla narzeczonych
        • Warsztaty dla narzeczonych
        • Spotkania w małych grupach
        • Wieczory dla zakochanych
        • Weekendowe kursy dla narzeczonych
      • Poradnie rodzinne
    • Dni skupienia
    • Wskazówki dla imigrantów
    • Garść dobrych rad
  • Strefa małżeństw i rodzin
    • Remont Małżeński
    • Ruchy katolickie
      • Komunia i Wyzwolenie
      • Domowy Kościół
      • Rodzina Kolpinga
      • Akademia Rodziny
      • Ruch Focolari
      • Stowarzyszenie Rodzin
      • Spotkania Małżeńskie
      • Wspólnota SYCHAR
      • Ruch Duchowości Małżeńskiej
      • Rodziny Szensztackie
    • Odpowiedzialne rodzicielstwo
      • NPR
    • Świętowanie w rodzinie
    • Modlitwa za rodzinę
  • Strefa wsparcia
    • Utrata dziecka
    • Księga Dzieci Utraconych
    • Alkohol w rodzinie
    • Przemoc w rodzinie
  • Aktualności
  • Doradcy
  • RODO i ochrona Małoletnich
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Polityka prywatności

Alkohol w rodzinie

strefa pomocy i wsparcia dla małżeństw i rodzin
Alkohol w rodzinie

Duszpasterstwo trzeźwości

W

 sytuacji radykalnego zagrożenia samych podstaw człowieczeństwa jakim jest nadużywanie alkoholu i choroba alkoholowa, cnota trzeźwości jest jedną z podstawowych wartości ludzkich, a jednocześnie jedną z podstawowych cnót teologicznych. Brak trzeźwości nie tylko uniemożliwia życie odpowiedzialne i realizację chrześcijańskiego powołania. Uniemożliwia zachowanie i ochronę jakiejkolwiek cnoty. Cnota trzeźwości oznacza abstynencję lub spożywanie alkoholu w symbolicznych ilościach. Interpretując biblijne wypowiedzi na temat cnoty trzeźwości i spożywania alkoholu, trzeba pamiętać, że Pismo Święte nie zna wysokoprocentowych napojów alkoholowych. Wino spożywano zwykle z wodą, a ponadto istniała gradacja win. Po mocniejszym podawano słabsze, aby nie dopuszczać do upijania się. Cnota trzeźwości nie wyklucza zatem umiarkowanego picia, „Wino dla ludzi jest życiem, jeśli pić je będziesz w miarę. Udręczeniem dla duszy jest wino pite w nadmiernej ilości” (Syr 31, 27-29) „Uważajcie na siebie, aby wasze serca nie było ociężałe wskutek pijaństwa” (Łk 21, 34). Pismo święte nie traktuje wina jako rzeczy złej samej w sobie, ale nawołuje do umiarkowania i czujności. Podobnie wypowiada się św. Jan Chryzostom: „Niektórzy zobaczywszy zachowujących się nieprzyzwoicie pijaków, nie ganią ich lecz owoc dany przez Boga. Mówią: niech nie będzie wina! Powiedzmy im raczej: niech nie będzie pijaństwa! Wino bowiem jest dziełem Boga, a pijaństwo dziełem diabła. Nie wino stwarza pijaństwo, lecz niepowściągliwość” (Homilia na słowa: Wina po trosze używaj).

P

oza wymienionymi przypadkami, abstynencja od alkoholu nie jest obowiązkową formą zachowania cnoty trzeźwości ze strony ludzi dorosłych. Jest natomiast bardzo cennym darem danego człowieka dla samego siebie i dla innych ludzi. Jest to dar szczególnie cenny i potrzebny ze strony wychowawców. Do daru abstynencji są zaproszeni wszyscy wychowawcy, a więc rodzice, księża osoby konsekrowane, nauczyciele. Niezwykle cenny i potrzebny jest także dar abstynencji ze strony bliskich krewnych osoby uzależnionej, począwszy od współmałżonka. Trzeba podkreślić, że dar abstynencji jest w pełni dojrzały, gdy płynie z miłości do ludzi, a nie z nienawiści do alkoholu. W tym kontekście można powiedzieć, że sięganie po alkohol w symbolicznych ilościach jest zwyczajną drogą chrześcijańskiej cnoty trzeźwości. Dar abstynencji ze strony dorosłych to droga prorocka. To droga świadectwa. To droga wyjątkowej troski o trzeźwość własną i bliźniego. To także droga wyjątkowo obecnie potrzebna.

C

nota trzeźwości w wymiarze teologicznym, to jednak coś więcej niż tylko abstynencja czy nie nadużywanie alkoholu. To nie tylko trzeźwość w sensie fizycznym, materialnym. To także trzeźwość w sensie intelektualnym i duchowym. Można bowiem nie sięgać po alkohol, a mieć zaburzony sposób myślenia i zaburzoną duchowość. Człowiek trzeźwy to zatem ktoś kto czuwa nad uczciwością rzetelnością i roztropnością swego myślenia. „Dlatego przepasawszy biodra swego umysłu bądźcie trzeźwi” (1P 1, 13). Człowiek trzeźwy to ktoś, kto czuwa nad całym swoim życiem i wnętrzem, nad szlachetnością i świętością swego serca i swego działania: „My zaś, którzy do dnia należymy, bądźmy trzeźwi, odziani w pancerz wiary i miłości oraz hełm nadziei zbawienia” (1Tes 5,6)

D

obrze zorganizowana i skuteczna troska o trzeźwość wymaga wypracowania precyzyjnej, pogłębionej koncepcji duszpasterstwa trzeźwości. Błędem najczęstszym w tej dziedzinie jest utożsamianie duszpasterstwa trzeźwości z duszpasterstwem alkoholików. Uleganie takiemu błędowi prowadzi do bardzo zawężonej koncepcji duszpasterstwa trzeźwości oraz sugeruje, że w tych środowiskach, w  których nie mamy do czynienia z ludźmi uzależnionymi, duszpasterstwo trzeźwości jest zbędne. Tymczasem duszpasterstwo alkoholików to jeden z wymiarów duszpasterstwa trzeźwości. Jest to oczywiście wymiar istotny, bo uzależnieni i ich najbliżsi przeżywają dramatyczny kryzys, a do takich ludzi i środowisk Chrystus posyła kapłanów w pierwszej kolejności.

D

uszpasterstwo trzeźwości to troska o upowszechnianie i zachowywanie cnoty trzeźwości przez wszystkich wierzących. Jest to zatem działalność, która zalicza się do duszpasterstwa ogólnego, czyli aktualnego we wszystkich czasach i środowiskach oraz będąca obowiązkiem każdego kapłana. Natomiast duszpasterstwo alkoholików to opieka duszpasterska skierowana bezpośrednio do ludzi uzależnionych oraz do ich współcierpiących rodzin. Opieka ta wymaga specjalistycznych kompetencji, zwłaszcza z zakresu psychologii oraz terapii uzależnienia i współuzależnienia. Z tego powodu duszpasterstwo trzeźwości jest zaliczane do duszpasterstwa specjalistycznego i wymaga dodatkowej, specjalistycznej formacji duszpasterzy.

Podstawowe  formy  pracy  duszpasterstwa  trzeźwości

 

1. Modlitwy i nabożeństwa

  • tydzień modlitw o trzeźwość – przeprowadzany od kilkudziesięciu lat na początku Wielkiego Postu. Materiały do przeprowadzenia tego tygodnia znajdują się w Vademecum Duszpasterstwa Trzeźwości przesłanym na parafie,
  • comiesięczne Msze święte lub inne nabożeństwa w intencji trzeźwości. Zachęcamy, aby w każdej parafii wprowadzić takie nabożeństwo w stałym terminie. Do nabożeństw można wykorzystać podręcznik wydany przez O. Kapucynów w Zakroczymiu,
  • comiesięczne Msze święte lub inne nabożeństwa w intencji trzeźwości. Zachęcamy, aby w każdej parafii wprowadzić takie nabożeństwo w stałym terminie. Do nabożeństw można wykorzystać podręcznik wydany przez O. Kapucynów w Zakroczymiu.

 

2. Zachęta do podjęcia abstynencji jako ekspiacji za grzechy pijaństwa i jako prośby o trzeźwość

  • na całe życie
  • na całe życie
  • w okresach liturgicznych post, adwent, miesiąc sierpień

 

3. Deklaracja abstynencji może być wpisana do parafialnej księgi trzeźwości. Składana w sposób uroczysty lub prywatny.

4. Formowanie u dzieci i młodzieży postaw abstynenckich podczas przygotowania do pierwszej Komunii świętej i bierzmowania oraz w ramach młodzieżowych ruchów i stowarzyszeń.

5. Dyżury specjalistów z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych.w ramach poradnictwa parafialnego.

6. Tworzenie parafialnych świetlic wychowawczych dla dzieci i młodzieży. Można zwracać się do gmin z prośbą o sfinansowanie wyposażenia świetlicy oraz sfinansowanie stałego etatu psychologa lub pedagoga. Gminy mają na to fundusze w ramach ustawowego obowiązku rozwiązywanie problemów alkoholowych i wychowania w trzeźwości na swoim terenie.

7. Tworzenie parafialnych wspólnot trzeźwościowych gromadzących animatorów pracy trzeźwościowej na parafii, współpraca z ruchami samopomocowymi.

8. Włączanie do programu kursu przedmałżeńskiego spotkania ze specjalistą z zakresu uzależnień i rozwiązywania problemów alkoholowych lub przedstawicielami grup trzeźwościowych.

9. Propagowanie trzeźwości jako cnoty chrześcijańskiej w kazaniach i przy sprawowaniu i przygotowaniu do sakramentów świętych. Zachęta by spotkania rodzinne związane z uroczystościami religijnymi były przeżywane bez alkoholu.

10. Organizowania wesel bezalkoholowych – istnieją zespoły, które takie wesela mogą przeprowadzić.

11. Przygotowanie animatorów pracy trzeźwościowej. Przygotowanie odbywa się w ramach Studium Duszpasterstwa Trzeźwości w Archidiecezji Krakowskiej.

12. W ramach istniejących wspólnot parafialnych przeprowadzanie spotkań nt. uzależnień i rozwiązywania problemów.

W parafialnych wspólnotach wiele osób ma w rodzinie pijących.

Ks. Marek Dziewiecki

Alkoholizm w rodzinie

T

o choroba wszystkich jej członków. Może pić jedna osoba, a cierpi każdy domownik. Najczęściej uzależnieni od alkoholu są mężczyźni – mężowie i ojcowie. Coraz częściej jednak, pod wpływem licznych stresów i frustracji, do kieliszka zaglądają kobiety i młodzież. Dramat zwykle zaczyna się od niewinnego piwka albo lampki wina na rozluźnienie przed snem. Czasem trudno uchwycić moment, w którym straciło się kontrolę nad piciem i popadło w nałóg.

Problem alkoholowy w rodzinie

A

lkoholizm to choroba, która polega na utracie kontroli nad ilością spożywanego alkoholu. Szacuje się, że ryzykownie nadużywa alkoholu około 16% polskiego społeczeństwa. Życie z alkoholikiem wiąże się ze stanem permanentnego napięcia i przeciążenia emocjonalnego. Alkohol w rodzinie pociąga za sobą inne formy patologii, np. pojawia się przemoc seksualna, przemoc fizyczna, agresja, problemy finansowe, przemoc psychiczna w domu, problemy w kontaktach z ludźmi, problemy z prawem itp.

N

adużywanie alkoholu przez jednego z domowników wywołuje u pozostałych członków rodziny strach, lęk, gniew, smutek, napięcie, wstyd, upokorzenie. Strach i lęk wynikają nie tylko z konkretnych i powtarzających się zagrożeń, ale wiążą się też z rozpadem systemu więzi i oparcia, który powinien istnieć w domu rodzinnym i dawać członkom rodziny poczucie bezpieczeństwa. Nierzadko rysowane na sesjach terapeutycznych genogramy ukazują, że alkoholizm pojawia się cyklicznie w każdym pokoleniu w rodzinie. Schemat patologii picia powiela dziadek, ojciec, wujek, a potem dzieci. Synowie alkoholików na zasadzie modelowania sami uczą się pijaństwa, a córki wychowane w rodzinach, gdzie dominował alkohol, wykazują tendencję do wiązania się z mężczyznami ze skłonnością do alkoholizmu.

N

astawienie lękowe i ogólny kryzys zaufania często są przenoszone do kontaktów ze światem zewnętrznym. Alkoholizm w rodzinie wywołuje przede wszystkim gniew, wyrażany w bezpośrednich kontaktach lub tłumiony. Gniew jest pierwotnie adresowany do osoby uzależnionej od alkoholu, ale ponieważ wyrażenie go wobec niej jest z różnych powodów zablokowane, członkowie rodziny obdarzają nim siebie nawzajem lub skierowują przeciw światu zewnętrznemu.

C

zasami gniew zostaje przekierowany na samego siebie i może pojawić się autoagresja, negatywny stosunek do siebie, dręczenie i deprecjonowanie siebie. Choroba alkoholowa to także smutek, przygnębienie i rozpacz w wyniku wielu strat emocjonalnych i poczucia bezradności wobec rozpadu życia rodzinnego. Często pojawia się też wstyd przed tym, co dzieje się w „czterech ścianach” własnego domu. Wstyd skłania do czujnej obserwacji innych i samego siebie.

R

odzina z problemem alkoholowym czuje się napiętnowana, co wzbudza tendencję do unikania ludzi lub do sprawowania nieustannej kontroli nad sytuacjami, w których się znajduje. U wielu domowników pojawia się też poczucie krzywdy, które powstaje, gdy członek rodziny pod wpływem sytuacji domowych przeżywa dotkliwe cierpienia, poczucie bezsilności, bezradności, niesprawiedliwości i burzenia porządku osobistego. Poczucie krzywdy może trwale zapisać się w psychice i wywierać negatywny wpływ na całe życie skrzywdzonej osoby, np. powodując zaburzenia emocjonalne, stałe obciążenie emocjonalne, depresję, zespół stresu pourazowego PTSD, nerwice, dolegliwości somatyczne itp.

źródło: abcZdrowie.pl

 

Duszpasterz Trzeźwości Diecezji Opolskiej

Ks. Marcin Marsollek

Diecezjalna Poradnia Rodzinna – Duszpasterstwo Trzeźwości

Pl. Mickiewicza 1, 45-369 Opole

tel. 77 4425550, tel./fax 77 4425000

e-mail: poradniakat@interia.pl

strona internetowa: www.duszpasterstwo-trzezwosci.opole.opoka.org.pl

Strefa wsparcia

  • Utrata dziecka
  • Przemoc w rodzinie
  • Alkohol w rodzinie

Księga Dzieci Utraconych

Przemoc w rodzinie

Bieg po dyszkę dla Rodziny
Życzenia Świąteczne
Warsztaty pracy z ciałem „PORUSZYĆ CIAŁO, OŻYWIĆ EMOCJE – MARZENIA”
Diecezjalne Jubileuszowe Obchody Dnia Świętości Życia

Konto

Diecezja Opolska – Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Opolskiej
45-005 Opole, ul. Książąt Opolskich 19
63 1240 5178 1111 0010 7036 7600

Dyżury

Duszpasterz Rodzin ks. dr Jerzy Dzierżanowski - środy
Centrum Służby Życiu i Rodzinie Pl. Katedralny 4, Opole
11.00-13.00
602 716 948

Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin, Pl. Katedralny 4, Opole
dr Ewa Kiełek-Rataj - środy
14.00-16.00
605 055 447

Barbara Słomian - środy
17.00-19.00
607 280 880

Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Opolskiej 2016 © Wszelkie prawa zastrzeżone                                                                   Projekt, wykonanie i administracja - Agencja Multimedialna PROBETA